Vijftien vragen aan Laurens van den Acker, hoofdontwerper van Renault
Renault organiseerde een chatsessie voor journalisten met de nieuwe designdirecteur Laurens van den Acker. We selecteerden de vijftien interessantste vragen en antwoorden.
Over zijn overstap naar Renault
Waarom heb je Mazda verlaten voor Renault?
"Het is een eer om gevraagd te worden door Renault en een grote verantwoordelijkheid. Het is zeldzaam om een bedrijf in volle verandering te vinden. Voor een ontwerper is de inzet buitengewoon hoog. Op persoonlijk vlak is het een fantastische kans om terug te keren naar Europa na veertien jaar in de Verenigde Staten en Japan."
Je hebt ervaring met de levensstijl en cultuur in Amerika, Japan en nu ook Frankrijk. In welke zin verandert dat jouw perceptie van design? Wordt het meer beïnvloed door de cultuur, het land of het merk?
"In het algemeen helpt mijn internationale ervaring mij enorm om een nieuw merk, nieuw land of nieuwe cultuur te begrijpen. Het helpt me om de cultuurverschillen te begrijpen. Toen ik bij Renault begon, was het essentieel om cultuur van het merk, de Franse cultuur en de ambities van het merk snel te doorgronden. Ik heb nog altijd veel te leren en ik begin nu een beetje Frans te spreken, dat is het grootste verschil met Japan. Taal is een venster op de wereld."
Over Renaults nieuwe design
Welke richting wil je uit en welke filosofie wil je hanteren voor het design van Renault?
"Renault is een menselijk merk. Daarom maken we auto's met drie kernwoorden in het achterhoofd: simpel, sensueel en warm. We zullen auto's maken die verband houden met de verschillende fases in het leven, te beginnen bij liefde. De Renault DeZir moet mensen verliefd laten worden op Renault. Het is het begin van een nieuw hoofdstuk."
Zul je de Renault-producten een gemeenschappelijk gezicht geven zoals Audi of kunnen verschillende modellen een verschillende identiteit hebben, zoals jouw voorganger Patrick le Quément enkele jaren geleden suggereerde?
"Ik wil het gamma van Renault graag coherenter maken. We zijn een massaconstructeur en kunnen hier dus niet zo ver in gaan als Audi. Maar je zult sterke verbanden herkennen in het toekomstige Renault-gamma."
De afgelopen jaren was er een gebrek aan cohesie in het gamma van Renault. Hoe ga je dat oplossen? Welk model is als eerste ontworpen volgens de nieuwe coherente ontwerpfilosofie?
Het zal wat tijd vragen, maar we proberen zo snel mogelijk te gaan. De Zoé Preview is al ontworpen op basis van deze nieuwe identiteit. Vanaf 2012 zullen we stap voor stap een nieuwe identiteit zien in het Renault-gamma."
Zul je een specifieke look ontwikkelen voor de elektrische ZE-wagens?
"Nogmaals, we zijn een massaconstructeur. Hierdoor kunnen we een elektrisch gamma aanbieden, maar geen specifieke look. Dat betekent bijvoorbeeld dat we een functionele en praktische auto zoals de Kangoo ZE kunnen aanbieden, net als een revolutionaire en progressieve Twizy. Elektriciteit geeft ons een pak mogelijkheden en om coherent te blijven zullen we specifieke herkenningspunten hebben voor elektrische wagens. Denk aan blauw chroom, geavanceerde technologie in de lichtblokken voor en achter en de interieurdecoratie en instrumenten."
Over het prototype DeZir
Hoe lang duurt het om een concept car zoals de DeZir te creëren en hoeveel mensen werken aan zo'n project?
"Een concept car ontwerpen, duurt iets meer dan een jaar. Het ontwerpteam is bij de start vrij klein - vier of vijf mensen - maar groeit naarmate we verdergaan en wordt veertig tot vijftig mensen groot. Het vergt heel wat talent, en niet alleen ontwerpers. We hebben ook getalenteerde modelbouwers, planners, ingenieurs, communicatiemensen en productplanners nodig. Het is teamwerk. Als de job goed gedaan wordt, kan het een grote impact hebben op het bedrijf."
Mogen we het nieuwe design van de DeZir ook verwachten in andere modellen?
"De Renault DeZir zal de Clio 4 beïnvloeden. Ik besef dat er een sterke connectie moet zijn tussen de concept car en de seriewagens. Om die connectie te verzekeren, gebruik ik hetzelfde team voor beide wagens. Ik hoop dus dat je heel wat karaktertrekken en de geest zult terugvinden in de nieuwe Clio 4."
Welke concept cars van Renault uit het verleden bewonder je het meest?
"Ik heb er vier in mijn top-10 van concept cars: ten eerste de Laguna Concept uit 1990, ten tweede de Initial, ten derde de Vel Satis en ten vierde de Argos."
Over de Laguna en Espace
In welke richting denkt het ontwerpteam voor de vervanger van de Laguna? Wordt het iets zoals de Peugeot 508, die tegelijk de 407 en de 607 vervangt?
"Voor mij is een auto zoals de Laguna zeer belangrijk voor het merk. Een topmodel trekt het merkimago naar omhoog. We werken aan opvolgers voor de Laguna en Espace. Het is te vroeg om daar veel over te zeggen, maar ik beloof je dat het aantrekkelijke auto's worden die de waarden van Renault zo goed mogelijk uitdragen."
Hoe zul je de Espace vervangen? Welk soort auto wordt dat?
"De Espace is heel belangrijk voor ons. Het is het vlaggenschip van het merk. Hij is vandaag nog altijd uniek op de markt, er is bijna geen concurrentie. Onze Espace-klanten zijn heel trouw en trots om een Espace te bezitten. We zullen ervoor zorgen dat de toekomstige Espace past in die filosofie."
Over Dacia
Zal het design van de toekomstige Dacia Logan de overgang maken van simpel, robuust en ruim naar de nieuwe waarden van Renault?
"Dacia blijft Dacia. We hebben een merk met heel wat potentieel. We moeten onze merken scheiden. Ik wil ze niet mixen."
Sommigen vinden de Logan sedan wel functioneel, maar qua design hoekig en rigide. Wat zal het ontwerpteam doen om die perceptie bij de volgende generatie te veranderen?
"Ik denk dat je de evolutie van het Dacia-design al gezien hebt met de lancering van de Duster begin dit jaar. Ik vind het design erg verrassend. Het is heel aantrekkelijk en heeft niets verloren van zijn waarden eenvoud, ruimte en robuustheid. De nieuwe Logan is meer geïnspireerd door de Duster dan het huidige Logan-model."
Is er een kans op een elektrisch concept van Dacia, is dit doenbaar?
"Doenbaar wel, maar betaalbaar? Dat is minder zeker. Het is niet uitgesloten. Renaults doel is om duurzame mobiliteit aan te bieden voor iedereen. 'Iedereen', dat zijn ook klanten van Dacia. Maar het is nog te vroeg. Voor Dacia is het belangrijk om betaalbaar te blijven."
Hoe moeilijk zou het zijn om een kleine auto te ontwerpen voor Dacia, van het formaat van de Twingo? Is het lastig om een spannend design te behouden zonder de functionaliteit en robuustheid te verliezen?
"Vanuit designoogpunt is er helemaal geen probleem. Maar over de prijs ben ik minder zeker. Dacia biedt auto's van een hoger segment voor de prijs van een lager segment. Een auto kleiner maken, betekent niet noodzakelijk dat we de prijs in dezelfde mate kunnen verlagen."


Reacties
maarte zegt op 13 oktober 2010 11:09
Wat ik wel vreemd vind:
De Zoé zal niet sterk afwijken van de rest van het gamma wegens 'massaproducent'. M.a.w. krijgen we dus het design van de Clio 4 op een elektrische aandrijflijn.
De Zoé concept is net voorgesteld. We weten dus ook hoe de Clio er zal gaan uitzien.
En toch beweert hij dat de DeZir invloed heeft op het ontwerp van de Clio (de Zoé dus)... Maar ik zie ze nog niet...
Erik zegt op 11 oktober 2010 22:31
inderdaad, veel bedrijfs blabla ... Een Espace rijder is trouw en trots om met een Espace te rijden. Ik lach mij echt te pletter. We gaan iets terug zien van het ontwerp van de DeZir in de nieuwe Clio 4, wat dan, de onderste lip ? Aaah ... Got it, hij zal ook beschikbaar zijn als 2-deurs :)
BEEMER zegt op 11 oktober 2010 18:09
Inderdaad! De Latitude en de Fluence zijn zowat de poverste auto's die Renault op de markt gebracht heeft.
fulaks zegt op 11 oktober 2010 16:42
Veel design-gewauwel, maar wel afkomen met van die belachelijke "ontwerpen" à la Fluence en Latitude.
Nieuwe reactie plaatsen